Baricada TV
Ziarul Baricada
Baricada FM
DETALII STIRE:

Ultima peliculă semnată Cristian Mungiu între critică şi adoraţie

Categorie stire Cultura | Autor stire Alecu | Data publicare Miercuri, 23 Mai, 2012 | Nr. accesari stire 7402 ori | Comentarii stire 0 comentarii

De trei zile plouă cu găleata şi ne e frig aici, la Mediterană, dar te încălzeşti dacă urmăreşti, de la Cannes, cum se pot încinge şi lua la harţă critici din diferite ţări şi orientări din cauza lui Cristian Mungiu. Filmul său, inspirat de evenimentele de la Tanacu, a provocat controverse înfierbântate, şi dezbaterea pare departe de a se stinge, cu atât mai mult cu cât "După dealuri" pare a rămâne în cărţi, 'un concurent serios pentru Palmares'- cum scria cotidianul Metro. În clasamentul la zi, alcătuit de un juriu internaţional ad-hoc, instituit de revista americană Screen, după premiera primelor 12 filme din 22, el continuă să deschidă plutonul, la egalitate cu Michael Haneke pentru Love.

'20 minutes' vede în noul film mungean 'o fabulă aspră' în care cele două interprete emoţionează prin naturaleţea şi capacitatea de a transmite relaţia dificilă a două idealuri divergente. Etienne Sorin, de la Evene, îi reproşează, totuşi, durata exagerată. Aici mai toată lumea e cam de acord. "Nu văd ce s-ar fi pierdut dacă ar fi avut cu o oră mai puţin. Ar fi câştigat în densitate şi în emoţia care făceau forţa lui 432', dar autorul subliniază, totuşi, descifrând metafora perfectă "a unei ţări postcomuniste care nu poate şi nu ştie să-şi aline rănile.'

Revista 'Slate' titrează, semnificativ, 'Au dela des collines - filmul de deschidere', subliniind că adevărata competiţie n-a început cu 'Lowless', 'Paradise' sau 'The Hunt', producţii convenţionale de festival, exact opusul descoperirii experimentului care ar fi putut aduce ceva nou artei cinematografice. 'Şi, totuşi, iată - scrie Jean-Michel Frodon - există şi cinematograf cu forţa mizanscenei lui Mungiu, capacitatea sa de a observa, de a lăsa să vibreze ceea ce umple corpul..."După dealuri" nu e un film despre religie sau despre secte, nici măcar despre individ-colectivitate, e un film care deschide fiecărui spectator o deliberare complexă,... nu atât despre 'subiectul' scenariului, cât, mai curând, cu propria sa relaţie cu povestea, cu personajele şi cu spectacolul. Este o deschidere pretutindeni în această captivitate desăvârşită...'

Dar, după această explozie de entuziasm, dai în Le Point de titlul 'Au dela des collines: decepţia Mungiu!' şi afli că autorul acestei note nu a găsit, în film, decât 'simbolism inutil şi un scenariu stângaci în două ore şi jumătate în care ţi

se vâră în cap mesajul că 'religia face rău în numele binelui. 'Noroc că în Telerama Pierre Murat semnalează că religia, care pare a fi aici ţinta atacului, poate evoca puterea politică dictatorială, care a aruncat ani de zile ţara în orbire şi

infantilism. În ambele cazuri renegatul sau dizidentul devin, prin forţa lucrurilor, primejdioşi pentru ordinea stabilită. Cristian Mungiu filmează totul într-o ţară fără vârstă. Ne regăsim în eterna confruntare între aspiraţii spre salvare şi

atracţia pierzaniei" - conchide autorul.

Şi fiindcă filmul poate fi luat şi drept un atac la adresa religiei, căutăm să vedem ce scrie, mai aplicat, 'La Croix'. Ziarul găseşte frapantă remarcabila măiestrie formală, de o frumuseţe sumbră şi epurată, absenţa parti-pris-ului care-l prezervă de orice generalizare şi condamnare facilă. Pentru Murielle Joudet de la Chronicart frapantă este însăşi 'noţiunea pesimistă a autorului' iar Sziget găseşte 'tarkowskiană observarea meticuloasă a ritualului călugariţelor' şi-l apreciază ca pe cel mai bun film al competiţiei de până acum. Un cinema adevărat, cum conchidea Siegfried Forster, la RFI.

În timpul acesta, controversa lucrează pentru Mungiu chiar când regizorul e negat cu furie. Dea Domnul ca în cele 5 zile câte au mai rămas, să nu intervină alte surprize şi divergenţe, pentru că pe ţeavă mai aşteaptă Ken Loach, Walter Sales, Carlos Reygadas, Serghei Loznita, Im Sang-Soo. Dar chiar şi luând în considerare aceste necunoscute, cu ceva tot ar trebui să ne alegem...Tudor CARANFIL